У вас есть свой вопрос?
Задайте любой вопрос и наши эксперты ответят вам в кротчайшие сроки!
2 865 довольных клиентов
Столько человек уже получили консультацию и помощь
26 профессиональных специалистов
Работают в штате нашей редакции и отвечают на вопросы посетителей

Methods of vocational guidance

Methods of vocational guidance

Professional orientation is a system of different activities, которые проводятся в учебном заведении с целью подготовки детей к сознательному выбору профессии.

Важно помочь ребенку осознать свои наклонности, умения и правильно интерпретировать желания насчет будущей профессии. The vocational orientation starts in kindergarten, but in school, especially in 9-11 classes, such events are of particular importance.

Active and passive methods of vocational guidance

Пассивные методы профориентационной работы

In Junior high passive methods are "meet the profession", that is, a more extensive acquaintance in the professional activities of various kinds. In high school begin meeting with the specialists, conversations about the future of the choice and characteristics of a profession.

Also for students 9-11 classes conducted interviews with experts in the form of thematic evenings on "What profession to choose", etc. To this class include the performance of professionals, ветеранов труда и т.д.

Активные методы профориентационной работы

К таким методам можно отнести следующее:

  • Организация различных юношеских лагерей, clubs of young technicians for Teens etc.
  • The involvement of children in various clubs.
  • Familiarization with literature, issued by the Universities.
  • Familiarization with various films, increasing the prestige of professions.

Professional diagnosis adolescents

In order to truly give students the right advice and help in choosing a future profession, it is also necessary to conduct professional diagnostics.

Прямые методы профориентации

К ним можно отнести опросники, for example, the questionnaire E. And. Klimova, and In. P. Petrova. These questionnaires focused on the knowledge aspects of student's personality. Целью опросов является выявление мотивационной структуры учения посредством прямых заданных ему вопросов.

Вопросы составлены таким образом, that allow the responses to determine the propensity of a person to certain spheres of activity. But this is possible only in the case of completely honest answers.

Differential diagnostic author Klimova questionnaire is designed to determine the level of self-esteem of students in relation to the determination of its inclination to a particular activity.

Профессии квалифицируются по объектам, which directed one or the other activity. It is intertwined in five kinds of relationships:

  • "Man-man".
  • "Man-artistic image".
  • "Man-technique".
  • "Man-sign system"
  • "Man-nature".

Results, the result of this poll, are taken into account in the future career-oriented work.

Indirect methods of vocational guidance

Include such, for example, the method of semantic differential H. Osgood. The purpose of this technique is to measure the connotative values of the object.

Виртуальные кабинеты профессий

Виртуальный кабинет профессий – это один из наиболее современных методик профориентации среди старшеклассников. Он привлекает больше всего внимания у молодого поколения, так как доступен каждому желающему пользователю сети Интернет.

Виртуальные кабинеты профессий призваны познакомить учеников с различными профессиями. Плюс ко всему, в них обычно собрана вся необходимая информация о соответствующих ВУЗах. В таких кабинетах ученик может найти методические рекомендации по подготовке к поступлению, профориентационные тесты и много чего другого.

Не следует всецело полагаться на самостоятельность такого метода, ибо дети не всегда могут вынести для себя реальную помощь из подобного рода профориентационной работы с учащимися.

Комментарии
  1. камол а

    методика профоринтация

Добавить комментарий